Diània: rock polític, identitat i protesta al País Valencià
DOI:
https://doi.org/10.14198/DISJUNTIVA2021.2.2.4Paraules clau:
Rock polític, música popular, Comarques Centrals Valencianes, identitat, moviments socials, glocalitzacióResum
Diània podria ser el nom d’una escena musical valenciana molt localitzada que val com a exemple del vincle entre la música popular i la vessant identitària de l’acció política dels moviments socials. Aquest treball s’ha fet a partir d’una recollida de dades sobre aquesta intensa activitat artística musical (nombre de grups, estils, discografies, lletres i composicions i ubicació geogràfica) sobre diferents fonts de dades secundàries (mitjans socials, mitjans de comunicació digital). L’estudi troba, per una banda, la incidència d’elements explicatius (culturals, històrics, socials i geogràfics) en la formació de l’escena. Per altra banda, l’anàlisi dels continguts de les composicions mostra com aquestes es mouen en un continu amb dos pols ben diferenciats (el grotesc i el solemne) que es corresponen amb dos instruments d’agitació política. Encara que connecten territori, identitat i protesta locals, els principals elements polítics estan associats amb les formes I reivindicacions actuals dels moviments socials globals.Referències
Alaminos, A. i Penalva, C. (2013). “España: de los impactos de la crisis a las movilizaciones de protesta”. Ecuador Debate, 89, 93-117.
Alaminos Fernández, A. (2014). “La música como lenguaje de las emociones. Un análisis empírico de su capacidad performativa”. OBETS-Revista de Ciencias Sociales, 9 (1), 15-42. https://doi.org/10.14198/OBETS2014.9.1.01
Albert, M. i Hernàndez i Martí, G.M. (2011). “La identidad en lucha. Iniciativas civiles culturales ante el conflicto identitario valenciano”. Papeles del CEIC, 2011/1 (66), http://www.identidadcolectiva.es/pdf/66.pdf.
Bajtin, M. (1998). La cultura popular en la Edad Media y en el Renacimiento: el contexto de François Rabelais. Madrid: Alianza.
Biddle, I. i Knights, V. (Eds.) (2007). Music, national identity and the politics of location: Between the global and the local. London: Ashgate.
Casado, J. M. i Salom, J. (2007). “Movilidad cotidiana y mercados locales de trabajo en la Comunidad Valenciana, 1991-2001”. Boletín de la Asociación de Geógrafos Españoles, 44, 5-28.
Castells, M. (2003). La era de la información. Vol.2: El poder de la identidad. Madrid: Alianza.
Català-Oltra, L. (2012). Fonaments de la identitat territorial. Alacant. Universitat d’Alacant (tesi doctoral).
Català-Oltra, L. (2016). Comarques Centrals. La via per a la vertebració territorial del País Valencià. València: Institut Ignasi Villalonga.
Català-Oltra, L. i Penalva, C. (2018). L’ús de les llengües en la comunicació telemàtica de l’administració local valenciana. València: Generalitat Valenciana.
Cervera, J. I. (2011). Comarques Centrals Valencianes. Un nou marc cap al desenvolupament territorial sostenible. València: Universitat de València.
Escobar, A. (2001). “Culture sits in places: reflections on globalism and subaltern strategies of localization”. Political Geography, 20, 139-174. https://doi.org/10.1016/S0962-6298(00)00064-0
Espinosa, P. i López, E. (1993). Hertzainak. La confesión radical. Vitoria: Alanai.
Eyerman, R. i Jamison, A. (1998). Music and Social Movements: Mobilizing Traditions in the Twentieth Century. New York: Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9780511628139
Frith, S. (2003). “Música e identidad”. A S. Hall i P. du Gai (comp.), Cuestiones de identidad cultural. Madrid: Amorrortu, 181-213.
Frechina, J. V. (2012). La cançó en valencià. Dels repertoris tradicionals als gèneres moderns. València: Acadèmia Valenciana de la Llengua.
FSMCV (2015). Censo de agrupaciones artísticas de las sociedades musicales de la comunidad valenciana. Valencia: Federación de Sociedades Musicales de la Comunidad Valenciana. http://www.ateneulavila.com/contingut/docs/FSMCV_Censo%20agrup_artst.pdf.
Fuster, J. (1962). Nosaltres els valencians. Barcelona: Edicions 62.
Jaspers, J. M. (2012). “¿De la estructura a la acción? La teoría de los movimientos sociales
después de los grandes paradigmas”. Sociológica, 27 (75), 7-48.
Juris, J.S., Pereira, I., Feixa, C. (2012). “La globalización alternativa y los ‘novísimos’ movimientos sociales”. Revista del Centro de Investigación. Universidad La Salle, 10 (37), 23- 39.
Hall, S. (1997). “The Local and the Global: Globalization and Ethnicity”. En A. D. King (ed.), Culture, Globalization, and the World-System: Contemporary Conditions for the Representation of Identity. Minneapolis: NED-New Edition/University of Minnesota Press, 19–40. https://doi.org/10.1007/978-1-349-11902-8_2
Hall, S. (2011). La cultura y el poder: conversaciones sobre los cultural studies. Buenos Aires: Amorrortu.
Harvey, D. (2000). Espacios de esperanza. Madrid: Akal.
Hawkins, S. (2007). “Those Norwegians: Deconstructing the Nation-State in Europe through Fixity and Indifference in Norwegian Club Music”. En I. Biddle i V. Knights (eds.), Music, National Identity, and the Politics of Location: Between the Global and the Local. London: Ashgate, 179-190. https://doi.org/10.4324/9781315596914-10
Holloway, J. (2002). Cambiar el mundo sin tomar el poder. El significado de la revolución hoy. Buenos Aires: Herramienta Ediciones/Universidad Autónoma de Puebla.
Llopis, R., i Vidal, M. (2006). “Localismo o redes territoriales en el desarrollo local de la Comunidad Valenciana”. Investigaciones regionales: Journal of Regional Research, 9, 139-144.
Massey, D. (2004). “Lugar, identidad y geografías de la responsabilidad en un mundo en proceso de globalización”. Treballs de la Societat Catalana de Geografia, 57, 77-84.
Membrado, J. C. (2013). “La división territorial valenciana: antecedentes, problemas y política de la Generalitat”. Investigaciones Geográficas, 59, 5-24. https://doi.org/10.14198/INGEO2013.59.01
Mora, K. i Viñuela, E. (eds.) (2013). Rock around Spain. Historia, industria, escenas y medios de comunicación. Lleida: Edicions de la Universitat de Lleida.
Montoya, B. (2012). La transmissió familiar del valencià. València: Generalitat Valenciana.
Moso, R. (2013): “El rock radikal vasco. Ruido y rabia en la zona especial norte”. A K. Mora i E. Viñuela, Rock around Spain. Historia, industria, escenas y medios de comunicación. Lleida; Universitat de Lleida, 111-120.
Novell, N. (1997). “Introducció”. A R. Ninyoles, Informe sociològic de les Comarques Centrals Valencianes. Gandia: CEIC Alfons el Vell, 7-47.
Novell, N. (2015). “Les Comarques Centrals Valencianes (la Governació de les Muntanyes): un projecte carregat de sentit”. a paisvalenciaseglexxi.com, 19 i 20 de juliol.
Planas, X. (2012). “Joan Fuster i la nova cançó”. En J. Iborra, J. Baptista et. al. Joan Fuster i la música. Valencia: Universitat de València, 23-34.
Pedelty, M. i Weglarz, K. (eds.) (2013). Political Rock. Farnham: Ashgate.
Pellicer, J. (2002). Meravelles de Diània: camins, paratges i paisatges de les comarques centrals valencianes. Picanya: Edicions del Bullent.
Piqueras, A. (2017). La tragedia de nuestro tiempo: la destrucción de la sociedad y la naturaleza por el capital. Madrid: Anthropos.
Raffini, L., Penalva, C. i Alaminos, A. (2015). “Antiausteridad y protesta en el contexto de la crisis económica y política en España e Italia”. Società Mutamento Politica, 11 (6), 23-50.
Salom, J. i Albertos, J.M. (2014). “Delimitación y caracterización de los nuevos espacios urbanos valencianos”. Boletín de la Asociación de Geógrafos Españoles, 64, 127-149.
Sanchis Deusa, M. C. (1976). “El área de influencia de Xàtiva”. Cuadernos de Geografía, 19, 41-66.
Val, F. del i Fouce, H. (2016). “De la apatía a la indignación. Narrativas del rock independiente español en época de crisis”. Methaodos-revista de ciencias sociales, 4 (1), 58-72. https://doi.org/10.17502/m.rcs.v4i1.105
Ybarra, J.A. (2011). Un territori per al desenvolupament: les Comarques Centrals Valencianes davant el seu futur. València: Universitat de València.
Descàrregues
Estadístiques
Publicades
Com citar
Número
Secció
Llicència
Drets d'autor (c) 2021 Clemente Penalva Verdú, Lluís Català Oltra
Aquesta obra està sota una llicència internacional Creative Commons Reconeixement 4.0.