Disseny i avaluació del programa d’intervenció psicosocial per promoure la integració intercultural en el context universitari cubà
DOI:
https://doi.org/10.14198/DISJUNTIVA2022.3.1.3Paraules clau:
cultura, interculturalitat, integració, subjectivitat, intervenció psicosocialResum
En 2013, El present estudi va tenir com a objectiu dissenyar un programa d'intervenció psicosocial, per a la promoció de la integració intercultural en la Universidad Central “Marta Abreu” de Las Villas, des d'un enfocament historicocultural de les mediacions per la subjectivitat. La recerca és d’intervenció i continua un enfocament qualitatiu i interpretatiu. En aquest marc, es va realitzar una sistematització d'experiències i es va proposar un programa d'intervenció psicosocial. El programa integra els següents components: fonaments teoricometodològics psicosocials, estructura organitzativa i avaluació del programa. L'avaluació del programa, abans de la seva implementació, va correspondre al tipus d'avaluació qualitativa i externa. Va produir valoracions sobre les fortaleses i febleses del programa, així com recomanacions per a fer més efectiu el programa d'intervenció, en funció de les quals es van introduir modificacions.Referències
Allport, F. (1954). The nature of prejudice. Cambridge, M.A: Addison-Wesley.
Aguado, O. T. (2004). Investigación en Educación Intercultural. Educatio Siglo XXI, 22, 39-57. Disponible en: https://revistas.um.es/educatio/article/view/98/83
Aguilar, M., & Buraschi, D. (2012). El desafío de la convivencia intercultural. Rev. Inter. Mob. Hum., Año XX (38), 27-43.
Ander-Egg, E. (2003). Metodología y práctica del desarrollo de la comunidad. Buenos Aires: Lumen Hvmanitas.
Berry, J. (1985) Cultural psychology and ethnic psychology: A comparative analysis. In I. Reyes Lagunes & Y. H. Poortinga (Eds.), From a different perspective, 3-15. Lisse: Swets & Zeitlinger.
Berry, J., Poortinga, Y., Segall, M., & Dasen, P. (2002) Cross-Cultural Psychology. Research and Applications. New York: Cambridge University Press.
Blanco, A. & Valera, S. (2007). Los Fundamentos de la Intervención Psicosocial. En: Blanco, A. & Rodríguez, J. Intervención Psicosocial. Madrid: Ed. Pearson.
Blanco, A., Caballero, A., y de la Corte, L. (2005). Psicología de los Grupos. Madrid: Pearson Educación, S.A.
Bradshaw, J. (1972). A Taxonomy of Social Needs. Londres: Oxford University Press.
Butterforss, F. D., Goodman, R., & Wandersman, A. (1993). Community coalitions for prevention and health promotion. Health Education Research, 18 (3), 315-330.
Cabrera, I. I. (2011). Educación intercultural del estudiante universitario: modelo desde la labor educativa del año académico. (Tesis en opción al Grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas), Universidad Central "Marta Abreu" de Las Villas, Centro de Estudios de Educación, Santa Clara.
Cabrera, I. I., Rodríguez González, D. R., & Rodríguez Fleites, L. (2016). Estereotipos en las relaciones interculturales. Hacia la construcción de un modelo comprensivo desde una concepción histórico cultural de la subjetividad. Santa Clara: Feijóo.
Cabrera, I. I.; Rodríguez González, D. R., & Alvarez Laureiro, R. (2020). Subjetividad, mediaciones y sociedad. En D. Pañella Álvarez & I. I. Cabrera (coords.). Dinámicas subjetivas en la Cuba de Hoy, 7-19. La Habana: ALFEPSI.
Carnacea, M. Á. (2013). Catálogo de buenas prácticas en acción comunitaria intercultural en España y Europa. La puesta en valor de la experiencia. España: Fundación CEMPAI.
De Armas, N. (2014). La sistematización de resultados de investigaciones sobre una temática específica. Propuesta de una metodología. Revista Varela, 1 (37). Disponible en: http://revistavarela.uclv.edu.cu/articulos/rv3701.pdf
Díaz-Gómez, A., González-Rey, F. & Arias-Cardona, A.M. (2017). Pensar el método en los procesos de investigación en subjetividad. Rev. CES Psicol., 10 (1), 129-145.
Dietz, G. (2007). La Interculturalidad entre el “Empoderamiento” de Minorías y la “Gestión” de la Diversidad. Puntos de Vista, (12), 27-46.
Domínguez, M. (2008). Integración social de la juventud cubana hoy. Una mirada a su subjetividad. Revista argentina de Sociología, 6 (11), 74-95.
Escarbajal, A. (2010). Educación inclusiva e intercultural. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 3 (1), 411-418.
Espinosa, A., Calderón-Prada, A., Burga, G. y Güímac, J. (2007). Estereotipos, prejuicios y exclusión social en un país multiétnico: el caso peruano. Revista de Psicología, 25 (2), pp. 295-338.
Galinsky, A. D. & Moskowitz, G. B. (2000). Perspective taking: decreasing stereotype expression, stereotype accessibility, and in-group favoritism. Journal of Personality and Social Psychology, 78, 708-724.
Gambara, H. & Trujillo, E. (2007). Evaluación de programas de intervención psicosocial. En: Blanco, A. & Rodríguez, J. Intervención Psicosocial. Madrid: Ed. Pearson.
González-Rey, F. & Mitjáns, A. (2016) Una epistemología para el estudio de la subjetividad: sus implicaciones metodológicas. Psicoperspectivas. Individuo y Sociedad, 15 (1), 5-16.
Jara, O. (1994). Para sistematizar experiencias. San José de Costa Rica: Centro de Estudios y Publicaciones Alforja
Martínez, F. & Martínez, J. (2003). Coaliciones comunitarias: una estrategia participativa para el cambio social. Intervención Psicosocial, 12 (3), 251-267.
Morales, J. & Huici, C. (1999). Psicología social. Madrid: McGraw-Hill.
Morales, J., Moya, M., Gaviria, E. & Cuadrado, I. (2007). Psicología Social (3 ed.). Madrid: McGraw-Hill.
Navas, M., Pumares, P., Sánchez, J., García, M., Rojas, A., Cuadrado, I. y Fernández, J. (2004). Estrategias y actitudes de aculturación: la perspectiva de los inmigrantes y de los autóctonos en Almería. Sevilla: Junta de Andalucía.
Páez, D. (2004) Relaciones intergrupales. En I. Fernández, S. Ubillos, E. Zubieta, y D. Páez (coords.) Psicología social, cultura y educación. España: Pearson Educación.
Pérez-Borroto, S., Cabrera, I. I., & Rodríguez González, D. R., & (2020). Permanencia en el tiempo de estereotipos interculturales. (122-135). En D. Pañella Álvarez & I. I. Cabrera (coords.). Dinámicas subjetivas en la Cuba de Hoy. La Habana: ALFEPSI.
Pérez-Juste, R. (1996). Modelos de evaluación de programas. En C. Martínez (ed.), Evaluación de programas educativos. Madrid: UNED.
Pérez-Martínez, Y. (2019) Programa de acompañamiento psicosocial a personas con conducta deambulante acogidas en el Centro Provincial de Protección Social de Camagüey. (Tesis en opción al título de Máster en Intervención Psicosocial). Universidad Central "Marta Abreu" de Las Villas, Facultad de Ciencias Sociales, Santa Clara.
Plant, E. A., Devine, P. G., Cox, W. T. L., Columb, C., Miller, S. L., Goplen, J. & Peruche, B. M. (2009). The Obama effect: Decreasing implicit prejudice and stereotyping. Journal of Experimental Social Psychology, 45, 961-964.
Rivero-Baxter, Y. (2015). Posibilidades y contratiempos de la educación intercultural para la infancia y la adolescencia en Cuba. En E. Moras & Y. Rivero-Baxter (). Participación cultural de la adolescencia en Cuba. Expresiones y claves para su comprensión. La Habana: UNICEF.
Rodríguez González, D. R. & Cabrera, I. I. (2019). Mediaciones por la subjetividad del autodesarrollo comunitario en las relaciones interculturales. Estudios en la Universidad Central “Marta Abreu” de Las Villas. Santa Clara: Feijóo.
Rodríguez, D. R. (2019). Programa de intervención psicosocial para la promoción de la integración intercultural en la UCLV. (Tesis en opción al título de Máster en Intervención Psicosocial). Universidad Central "Marta Abreu" de Las Villas, Facultad de Ciencias Sociales, Santa Clara.
Rothman J. y Thomas, E. (1994). Intervention research. Binghamton: The Haworth Press.
Ruiz-Olabuénaga, J. (1999). Metodología de la investigación cualitativa (2da. ed.). Bilbao: Universidad de Deusto
Stephan, W. G. & Finlay, K. (1999). The role of empathy in improving intergroup relations. Journal of Social Issues, 55, 729-743.
Tajfel (1984).
Taylor, S. & Bogdan, R. (1987). Introducción a los métodos cualitativos de investigación. La búsqueda de significados. Barcelona: Paidós.
Valles, M. (1999). Técnicas cualitativas de investigación social: Reflexión metodológica y práctica social. Madrid: Síntesis
Descàrregues
Estadístiques
Publicades
Com citar
Número
Secció
Llicència
Drets d'autor (c) 2022 Isaac Irán Cabrera, Ángel Joel Méndez López, Lidia Ortí Salinas
Aquesta obra està sota una llicència internacional Creative Commons Reconeixement 4.0.