La construcció del discurs de Vox: alteritat i identitat nacional

Autors/ores

  • Paula Pedro Aznar No tinc, Espanya

Paraules clau:

nacionalisme, Vox, extrema dreta, identitat social, alteritat

Resum

L’actualitat política i social del nostre país ens porta necessàriament a parar atenció en l’auge del partit ultradretà Vox. L’objectiu d’aquest estudi és observar quins han sigut els elements que Vox ha utilitzat per a construir el seu discurs. La metodologia usada es basa en una anàlisi del discurs de les xarxes socials del partit, representants i simpatitzants. Els resultats revelen un discurs que posa  Espanya com a víctima d’una amenaça antipatriòtica formada pels moviments independentistes, el feminisme i el moviment LGTB, els okupes i immigrants, la globalització i els partits tradicionals tant a dreta com a esquerra, que han permès l’actuació impune d’aquests enemics que atempten contra Espanya. Es diferencien d’altres grups com el Partit Popular per la sobrerepresentació d’elements nacionals (banderes, himne) i l’assimilacionisme que presenta a Vox i la pàtria com un sol element; i d’altres grups més radicals d’extrema dreta pel respecte, almenys discursivament, a la democràcia parlamentària. 

Referències

Barrio, A. (2020). El feble arrelament del populisme a Espanya. Debats, 134: 233-246. https://doi.org/10.28939/iam.debats.134-1.14

Billig, M. (1995). Nacionalismo banal. Capitan Swing.

Blas, A. (2009). La cuestión nacional en la transición española. En G. Gómez, Conflicto y consenso en la tradición española (pp. 145-154). Editorial Pablo Iglesias.

Carral, U., & Tuñón-Navarro, J. (2020). Estrategia de comunicación organizacional en redes sociales: análisis electoral de la extrema derecha francesa en Twitter. Profesional de la información, 6:524-538. https://doi.org/10.3145/epi.2020.nov.08

Carrión, C. (2018). Un giro hacia la derecha: la extrema derecha y el populismo están dominando la política mundial. Opinión Pública, 9: 39-45. https://doi.org/10.52143/2711-0281.536

Casullo, M.E (2019). ¿Por qué funciona el populismo? El discurso que sabe construir explicaciones convincentes de un mundo en crisis. Siglo XXI Editores.

Gallo, A (2008). El discurso político de la centroderecha argentina o la anulación de la alteridad izquierda-derecha. Revista SAAP 3: 287-312.

García, J. (2001). El papel de los partidos en la nueva democracia española. Quórum: revista de pensamiento iberoamericano 2: 97-111.

Gellner, E. (1983). Naciones y nacionalismos. Alianza Editorial SA.

González, Y. (2015). Pasado y presente de la transición española. Un estado de la cuestión pertinente. Documentos de trabajo IELAT, 80: 7-61.

Hakoköngäs, E; Sakki, I. (2016). The naturalized nation: Anchoring, objectification and naturalized social representations of history. Journal of Social and Political Psychology 2: 646-669. https://doi.org/10.5964/jspp.v4i2.664

Moffitt, B., & Tormey, S. (2013). Rethinking Populism: Politics, Mediatisation and Political Style. Political Studies, 62:381-397. https://doi.org/10.1111/1467-9248.12032

Moreno, J; Núñez, X.M. (2018). Los colores de la patria. Símbolos nacionales en la España contemporánea. Historia y Memoria de la Educación, 8: 815-823. https://doi.org/10.5944/hme.8.2018.22088

Mudde, C. (2004). The Populist Zeitgeist. Goverment and Opposition Ltd, 39: 541-563. https://doi.org/10.1111/j.1477-7053.2004.00135.x

Novaro, M. (1996). Los populismos latinoamericanos transfigurados. Nueva sociedad 144: 90-103.

Olmeda, J. (2020). Reseña de VOX. Entre el liberalismo conservador y la derecha identitaria, de Pedro Carlos González Cuevas. Revista Española de Ciencia Política, 54: 175-182

Payero, L. (2020). El PSOE y la cuestión nacional: la definición de España como una nación de naciones. Cuadernos Electrónicos de Filosofía del Derecho, 42: 281-302. http://dx.doi.org/10.7203/CEFD.42.16090

Rodríguez, J. L. (2012). Historia de un fracaso y ¿de una refundación?: de la vieja a la nueva extrema derecha en España (1975-2012). Studia Historica. Historia Contemporánea, 30: 231-268. https://revistas.usal.es/uno/index.php/0213-2087/article/view/9907

Roseberry, W. (2002). Hegemonia y el lenguaje de la contienda [Ponencia]. Taller interactivo: prácticas y representaciones de la Nación, Estado y Ciudadanía en el Perú. Instituto de Estudios Peruanos.

Savarino, F. (2006). Populismo: perspectivas europeas y latinoamericanas. Estudios sobre Estado y sociedad, 37:77-94

Scheepers, D; Ellemers, N. (2019). Social Identity Theory en K. Sassenberg, & M.L.W. Vliek (Eds.) Social Psychology in Action: Evidence-Based interventions from Theory to Practice (pp. 129-143). Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-030-13788-5_9

Taibo, C. (2014). Sobre el nacionalismo español. Catarata.

Tajfel, H; Turner, J.C. (2004). The Social Identity Theory of Intergroup Behavior en J.T Jost & J. Sidanius (Eds.) Political Psychology (pp. 7-24). Psychology Press. https://doi.org/10.4324/9780203505984-16

Vallés, J. M. (2007). Ciencia política, una introducción. Ariel.

Vallés, M. (2019). El proceso de construcción y categorización de la alteridad: la categoría «tigani / gitano» en la historia de Rumanía. Ius Fugit:Revista interdisciplinar de estudios histórico-jurídicos, 22: 107-136.

Descàrregues

Estadístiques

Estadístiques en RUA

Publicades

10-07-2024

Com citar

Pedro Aznar, P. (2024). La construcció del discurs de Vox: alteritat i identitat nacional. Disjuntiva. Crítica De Les Ciències Socials, 5(2), 95–116. Retrieved from https://disjuntiva.ua.es/article/view/25613